L&T:n Ympäristöpalveluiden työntekijät pääsivät heti vuoden aluksi kokeilemaan Hävikkimestari-sovellusta oman kotitaloutensa ruokahävikin seurantaan. Kokeilu otettiin vastaan innostuneesti ja siihen ilmoittautui 50 työntekijää. Ravintoloiden ruokahävikin minimoimisen mahdollistava palvelu räätälöintiin kotitaloushävikin mittaamiselle sopivaksi ja sitä käytettiin päivittäin kahden viikon ajan.

”Hävikkimestarin käyttö vaikutti omaan käyttäytymiseeni hävikin tehokkaammalla tarkkailulla. Jääkaapin sisältöä tuli mietittyä tarkemmin ja sinne jääneistä ruoista tuli tehtyä normaalia enemmän uutta syötävää. Roskiin päätyi siis vähemmän ruokaa kuin ennen. Kun pääsee itse kokeilemaan uutta tuotetta, on siitä paljon helpompi puhua myös asiakkaiden kanssa”, kertoo myyntineuvottelija Mikko Miettinen.

Yhteensä 31 taloutta kirjasivat hävikkiä kokeilun ensimmäisellä viikolla lähes 25 kg ja toisella viikolla enää 12 kg. Eniten hävikkiä syntyi vihanneksista (21 %), vähiten lihasta (2 %) ja ravintolaruuasta (1 %). Yleisin syy hävikin syntymiselle oli ruuan homehtuminen tai muu pilaantuminen (32 %). Muita syitä oli mm. liian suuren ruokamäärän valmistaminen (15 %).

”Hävikkimestarin käyttö oli helppoa ja hauskaa. Oletin, että kotonamme ei ruokahävikkiä juuri synny, sillä syömäkelvotonta biojätettä kuten kahvinpuruja ei kokeilussa mitattu. Mutta syntyihän sitä! Kauppareissuilla lakkasin hankkimasta mitään vain varmuuden vuoksi. Lisäksi aloimme perheeni kanssa yhdessä miettiä, mitä juustonkannikasta tai pastakastikkeen lopusta voisi vielä valmistaa. Uskon, että kokeilun myötä toimintaamme tuli pysyvä muutos”, kommentoi ympäristöhuollon asiantuntija Eeva Lammi Turusta.

Kokeilun tarkoituksena oli tuoda Hävikkimestari-sovelluksen toiminnallisuutta tutuksi L&T:n työntekijöille. Työ jatkuu palautteen keräämisellä sekä sisäisellä koulutuksella.

Hävikkimestari-palvelu ravintoloille sisältää sovelluksen lisäksi tehokkaan valmennuksen, jonka avulla sovelluksella kerättyä tietoa hyödynnetään tuloksellisesti. Asiakkaat ovat saaneet viikoittaisesta hävikistään pois jopa 60 % alle vuoden käytön jälkeen. Palvelu onkin herättänyt kiinnostusta ulkomaita myöten.

”Puolisoni osallistui myös hävikin kirjaamiseen. Kesken kokeilun löysin kuitenkin bioroskien joukosta pilaantuneita omenoita, joita ei ollutkaan punnittu. Itselleni tämä toimi hyvänä muistutuksena siitä, että palvelun käyttöönottovaiheessa henkilökunnan kouluttamiseen ja selkeään aloitukseen panostaminen kannattaa, jotta kaikki ymmärtävät miksi tietoa kerätään ja kuinka mittausdatasta saadaan johdonmukaista ja luotettavaa”, pohtii projektipäällikkö Eveliina Lindell Helsingistä.

Ruokahävikin vähentämisellä ja tiedonkeruulla on ravintolalle useita hyötyjä. Kun hävikkiä mitataan, sen johtaminen perustuu tietoon arvailujen sijaan. Pienempi hävikki tarkoittaa säästöjä niin raaka-aine- kuin jätekuluissa. Kun työntekijät pääsevät itse ideoimaan hävikin vähentämiskeinoja, he innostuvat työstään ja sitoutuvat työnantajaan pidemmäksi aikaa.

Ota yhteyttä Hävikkimestari-tiimiin ja pyydä demo, mikäli olet kiinnostunut kuulemaan lisää!